Brokoliai – Jėga!

Brokoliniai kopūstai arba brokoliai (Broccoli) pavadinimas „broccoli“ kilo iš italų kalbos žodžio „brocco“, kuris reiškia stipri ranka ar šaka. Tai itin vertinga žalioji daržovė, kuri egzistuoja daugiau nei 2000 metų. Valgoma šviežia ir šaldyta.  Tačiau brokoliai vertingiausi, kol nepražydę, tad skinami ir gaminami vos sukrovę putlų žiedyną.

 

Brokolio maistingumas ir nauda organizmui

Brokoliai yra svarbi daržovė kai kurių vėžinių susirgimų, diabeto, širdies ligų, osteoparozės, Alcheimerio ligos, cukrinio diabeto, kalcio stokos, artrito, degeneracinių akių ligų ir netgi šiek tiek pristabdyti senėjimo procesą.ir aukšto kraujo spaudimo prevencijai. Tuo tikslu ši daržovė turi būti įtraukta į kasdieninį mūsų mitybos racioną. Ši kopūstinė daržovė, biochemine sudėtimi ir maistinėmis savybėmis pralenkia kitas kopūstų rūšis. Juose vitamino C susikaupia dvigubai, o karotino beveik 50 kartų daugiau negu žiediniuose kopūstuose. Brokoliuose yra imuninę sistemą stiprinančio vitamino C, priešuždegiminio vitamino K, laisvųjų radikalų mažinančio vitamino A, teigiamai veikiančių širdies veiklą folatų ir palaikančių virškinamojo trakto veiklą skaidulinių medžiagų.

Juose yra mangano, kalio, magnio, fosforo, B grupės vitaminų, vitamino E, kalcio, cinko, geležies, omega-3 riebalų rūgščių. Brokoliai ypač vertinami dėl didelio gliukozinolatų grupės fitonutrientų kiekio (gliukorafanino, gliukonasturtiano, gliukobrasicino), apsaugančių nuo onkologinių (ypač krūties, kiaušidžių, storosios žarnos, prostatos ir šlapimo pūslės) susirgimų. Šiose daržovese gausu flavonoido kaempferolio, kuris pasižymi  antioksidantiniu ir priešuždegiminiu aktyvumu: apsaugo nuo aterosklerozės, bei  smegenų pažeidimo (išeminės ligos). Beje, vitamino D stokos problemą galima spręsti įtraukiant į savo racioną brokolius. Nors šio vitamino jie neturi, bet juose neįprastai gausu vitaminų A (beta-karotino formoje) ir  K, kurie reikalingi vitamino D metabolizmui.

Yra duomenų, kad brokoliuose esančios medžiagos, padeda apsisaugoti  nuo

Be to, ši daržovė turi dar vieną gerą savybę – yra labai mažo kaloringumo. 100g virtų brokolių turi tik 25 kcal ir net 3 g skaidulų, tai sudaro 12 % rekomenduojamos skaidulų normos. Be to, brokoliai yra lengvai virškinami, nes turi mažai ląstelienos, todėl tinka ir sergantiems skrandžio bei žarnyno ligomis. Vienas brokolių krūmelis gali 3-4 savaites išmaitinti vieną žmogų, nes nuskynus vieną žiedyną, išaugina dar 5-6.

Brokoliai ir kulinarija

Maistui naudojami brokolių žiedynai su 15-20 cm ilgio žiedstiebiais žali, virti, kepti, troškinti. Iš jų gaminamos salotos, sriubos, apkepai. Ruošiant salotas, brokolius galima maišyti su morkomis, svogūnais, agurkais, pomidorais, paprika, salierais, žaliaisiais žirneliais, petražolių lapeliais, krapais.

 

Patarimai gaminant patiekalus iš brokolių 

  • Išvirti brokoliai turi būti šviesiai žali ir švelniai traškūs. Tačiau ne visi numano, kad šią daržovę terminiu būdu apdoroti galima ne ilgiau 3-5 minučių, kitaip visa jos nauda išnyksta.
  •  Pervirti brokoliai pavirsta į tamsiai žalius ir praranda naudingas medžiagas, ypač vitaminą C.
  • Jei norite pajusti tikrąjį brokolių skonį, valgykite juos pamirkydami neriebioje grietinėlėje, išplaktoje kartu su migdolų gabaliukais. Užgerkite vištienos sultiniu.
  • Prieš gaminant patiekalus iš brokolių, daržovės turi būti pamerkiamos 15 min. į parūgštintą vandenį.
  • Virkite brokolius pasūdytame ir truputį parūgštintame vandenyje neuždengtame puode.
  • Storesnių kaip pirštas brokolių kotų nerekomenduojama valgyti, todėl juos išmeskite, vos nupjausite visas žiedynų šakeles.
  • Geriausia brokolius šiek tiek apvirti: sudėkite į verdantį vandenį ir virkite ne ilgiau kaip 1—3 min. (žiedynus su storesniais koteliais virkite ilgiau) – per tiek laiko jie suminkštės, bet nespės prarasti gerųjų savybių.
  • Išsirinkti gerus brokolius padės regėjimas, lytėjimas ir uoslė. Brokolių žiedynai turi būti kieti ir tvirti, skaisčiai žalios, kartais net šiek tiek violetinės spalvos. Jei žiedeliai prasiskleidę ir bent kiek pageltę, – vadinasi, brokoliai pernokę. Ši daržovė turi kvepėti kaip kopūstas.
  • Geriausia brokolius laikyti pačioje šaldytuvo apačioje, sudėtus į popierinius ar plastikinius maišelius – taip jie ilgiau išliks švieži.

Parašykite komentarą