Mitybos klaidos – kaip to išvengti?

 

1) Nuobodulys – Mes valgome, kai mums nuobodu, neturime ką veikti arba kažko laukiame. Televizorius yra mėgstamiausia laiko praleidimo forma, nuobodžiaujant ir ypač kai liekame vieni namuose. Kai maisto reklama per valandą parodo 200 gardaus maisto nuotraukų labai sunku neatkreipti dėmesio į virtuvėje tūnantį šaldytuvą.

Patarimas!!! Jei bijote neatsispirti arba tiesiog nenorite kankintis – nežiūrėkite televizoriaus programų užpildytų maisto pramonės reklamom. Jei yra galimybė pažiūrėkite filmą, serialą, kuriame veiksmas sukasi apie verdantį, veiksmo kupiną prisižiūrinčių, veiklių, energingų žmonių gyvenimą, pavyzdžiui: “Seksas ir miestas”, “Ir velnias dėvi PRADĄ”, “Parduotuvių maniakės išpažintis”, “Ir kaip ji viską spėja?”, “Lūpdažių džiunglės”, “Nusivylusios namų šeimininkės” tokie filmai ne tik pakels nuotaiką, bet ir sužadins norą siekti daugiau. Pavartykite žurnalą su gražių žmonių nuotraukomis, paskaitykite lieknėjimo patarimus, sėkmingas lieknėjimo istorijas. Pabendraukite su žmonėmis, kuriuos taip pat domina lieknėjimo, mitybos temos. Mokslininkai įrodė, kad tinkamas sektino pavyzdžio pasirinkimas, diskutavimas su bendraminčiais, padeda siekti užsibrėžto tikslo, didina valią.

 

2) Uždraustas maistas – Mes jaučiamės prislėgti, kai turime pamiršti savo mėgstamiausią maistą, nes jis įrašytas į GRIEŽTAI draudžiamų maisto produktų sąrašą. Kasdien valgydami neskanų, beskonį maistą, mes vaikščiojame ant „plono lyno“ ir kada gi tas lynas truks? Kada mes paslysime? Tai tik laiko, o tiksliau dienų klausimas, kada mūsų dieta žlugs. Patarimas!!! Turite valgyti mėgiamą maistą. Nieko gero neišeis, jei vartosite maistą, kuris pasak kitų, yra sveikas ir būtinas, o jums jis yra neskanus, keliantis nemalonius pojūčius. Tik per teigiamas emocijas, kurias lemia maisto estetinė išvaizda, kvapas bei skonis, jame esančios maistinės medžiagos bus tinkamai panaudotos jūsų organizme. Žinoma, negalima sakyti, kad jūs galėsite valgyti tortus, mėsainius, picas, žinoma NE, bent jau kol sulieknėsite, tačiau pažinę „Sveiko maisto meną“ suprasite posakio „Valgau ir lieknėju“ reikšmę.

 

3) Neapykanta savo kūnui – tai viena iš dažniausių priežasčių, kodėl mes taip dažnai “nupuškuojame” iki parduotuvės, prisiperkame įvairiausių užkandžių, gėrimų,  grįžtame namo ir nepatenkinti savimi tyliai “kemšame”, po to seka pažįstami teiginiai “kaltės jausmas”, “saiko ir valios neturėjimas”, “aš stora/storas”.

Patarimas!!! Pabandyk bent savaitę pakoreguoti mitybą, bet nesilaikyk dietų! Rinkis sveiką mitybą, knygynuose rasite įvairiausių knygų, internete – straipsnių apie sveiką mitybą, jei nesiseka susireguliuoti patiems, nežinote kuo tikėti, negaiškite laiko ir nesikankinkite, kreipkitės į specialistą ir netrukus stebėsites, kaip paprasta numesti svorį, jaustis žvaliems, l      laimingiems ir svarbiausia – mylėti save!

 

4) Netinkamas valgymo laikas – dažnai visuomenėje išgirstame tokią frazę: „esu labai užsiėmęs ir neturiu laiko reguliariai ir tinkamai maitintis“, tokia pasakyta nuomonė yra tik savęs pateisinimas, juk žinome, jog labai norint – viskas įmanoma J Didesni tarpai tarp valgymų didina alkį, o valgant išalkus, suvalgomas didesnis maisto kiekis, nes valgoma greitai, maistas yra blogai sukramtomas, greitai ryjamas, kartu praryjama daug oro. Maistas ilgiau virškinamas, atsiranda didesnė galimybė didėti svoriui ir žinoma persivalgymui.  , turime suprasti, jog tokia pasakyta nuomonė yra tik savęs pateisinimas. Maistui patekus į skrandį, vyksta intensyvus skrandžio sulčių ir virškinimo fermentų išsiskyrimas, padedantis maistą virškinti. Skrandis ištuštėja po 3 valandų.

Patarimas!!! Valgyti reikia ne dažniau kaip kas 3 valandas ir nerečiau kaip kas 4 val. Kas kartą valgant reguliariai (nustatytu laiku) ir atitinkamą porciją, atsiranda alkio jausmas bei noras valgyti tuo pačiu metu. Taip mūsų organizmo vidinis laikrodis primena, jog atėjo laikas valgyti ir parodo, jog mūsų skrandis yra pasiruošęs (pasiruošimas – tai ištuštėjęs skrandis bei susidariusios naujos skrandžio sultys) priimti maistą. Turime žinoti, jog yra trys „didieji“ (pagrindiniai) ir du „mažieji“ (užkandiniai): valgymai per dieną. „Didieji“ – tai pusryčiai, pietūs ir vakarienė, „mažieji“ priešpiečiai, pavakariai. Taigi, kaip supratote, kiekvienam iš mūsų reikia valgyti 5 kartus per dieną – tai valgymo režimas, kuris turi didelės įtakos virškinimo sistemos taisyklingam ritmui.

 

5) Blogi įpročiai –  Neįsivaizduojame filmo žiūrėjimo be kubilo spragėsių? Krepšinio varžybų be alaus ir traškučių? Taip, mes maišome pramogas su maistu, jeigu valgymas būtų atskira veikla – pavyzdžiui „Vakarienavimas“, maisto sunaudotume mažiau, o pasimėgautume ir pailsėtume labiau. Vos susierzinę griebiamės „Torto“? Taip, skanus maistas yra malonumas – priešingybė susierzinimui, tačiau nenaudokime maisto, kaip priemonės nusiraminti. Vos išalkę per kelias minutes galime gauti dešrainį-degalinėje, sumuštinį-laikraščių kioske, čebureką-paplūdimyje, žinoma pavalgyti „greito maisto“ galime greit, bet pasistenkime išsiugdyti reguliarų įprotį-valgyti valandomis savo pasiruoštą maistą. Suplanuokite tvarkaraštį: įtraukite pakankamai laiko parengti ir valgyti savo patiekalus, ramioje vietoje, be skubėjimo.
Patarimas!!! Keičiant mitybos įpročius būkit atsargūs – siūlomų dietų yra daug, jų populiarumas dažnai priklauso nuo mados, reklamos, bet neretai neduoda ilgalaikio efekto. Tokiu atveju, kai nepaisant visų pastangų svoris vis tiek nekrinta, galima kreiptis į dietologą, kuris sudarytų individualią dietą, atitinkančią jūsų išeikvojamos energijos kiekį. Liesėti patariama protingai, kad dieta netrukdytų gyvenimui, o sumažėjęs kūno svoris išliktų ilgam (tai padaryti yra sunkiausia).

 

6) Energijos stoka ir nuovargis – Mes veikiame tiek daug savo gyvenime, kad tai nuolat jaučiamės pavargę, nelaimingi, jaučiame energijos stoką. „Kai jūsų energijos lygis yra žemas, jūs pradedate ieškoti „energijos užtaiso“ – teigia Robert E. Thayer, psichologijos mokslų daktaras, Kalifornijos valstijos universiteto profesorius, deja dauguma mūsų siekia energijos, ne iš obuolių, riešutų ar bananų, o iš šokoladukų, keksiukų, pyragaičių ir Latte.

Patarimas!!! Nustatykite, kuriuo dienos metu labiausiai griebiatės užkandžių, pakeiskite šį užkandžiavimo laiką kita veikla. Paskaitykite įdomų straipsnį, išgerkite nesaldintos žolelių arbatos, pasivaikščiokite bent 10 minučių arba išgerkite šalto vandens. Yra sveikesės veiklos, kuri padės puoselėjant save, pavyzdžiui, gauti daug poilsio skaitant gerą knygą, arba ramiai pasivaikščioti, nei kimšti užkandžius.

 

7) Trūksta meilės ir komforto – mes nusigręžiam į maistą, kai pavargstame nuo darbo spaudimo tiek namuose, namų ruošoje, tiek biure. Gyvenimo tempas išbalansuoja, sukausto. Įvairūs nesutarimai santykiuose, nesėkmės išbalansuoja, o tai priverčia paguodos ieškoti maisto produktuose.
Patarimas!!! Atsižvelkime į save ir skirkime šiek tiek laiko sau atsipalaiduoti. Palepinkite save veido kauke, manikiūru ir pedikiūru. Pasimėgaukime karšta vonia. Į vandenį įberkite 2 šaukštus jūros druskos. Taip bus geriau pašalinami šlakai, oda taps stangresnė. Išeikite su vaikais, draugu ar augintiniu į artimiausią parką, kur galima vaikščioti, grynas oras teigiamai nuteikia ir atpalaiduoja mintis.

Parašykite komentarą