Pupelės

Pupelės yra ankštinė daržovė, kaip ir žirniai, lęšiai, soja. Jos labai maistingos, nes turi daug vertingų baltymų. Riebalų beveik nėra, priešingai negu sojoje – 17%. Labai daug magnio, fosforo, kalio, kalcio, cinko. Šimte gramų pupelių geležies yra beveik pusė per dieną reikiamo kiekio. Dauguma net nepagalvotų, kad pupelės itin naudingas ir maistingas produktas. Pupelėse gausu krakmolo ir kitų angliavandenių bei baltymų, taip pat beveik visų organizmui būtinų naudingųjų medžiagų: vitaminų C, B1, B2, B6, PP, kalio, cinko ir vario, folio rūgšties, stiklinėje virtų pupelių yra visas dienai reikalingas kiekis.Šiose ankštinėse daržovėse gausu sieros, kuri padeda įveikti žarnyno infekciją, reumatizmą, bronchų bei odos ligas.

Daug pupelėse ir geležies. Šių daržovių dažnai įtraukiama į sergančiųjų kepenų, inkstų ligomis, diabetu mitybos racioną.

Tačiau pupelių patiekalus gali valgyti ne visi. Pagyvenusiems žmonėms pupelių geriau atsisakyti, nes jos pučia pilvą. Kadangi šių daržovių sudėtyje yra purinų, jų nerekomenduojama valgyti sergant podagra ir nefritu. Gydytojai rekomenduoja jų nevalgyti, jei jus kamuoja gastritas, opa, pankreatitas.

 

Lieknėjimui

Tirpios pupelių skaidulos naudingos mažinant cholesterolį, vartojant pupeles kasdien. Puodelyje virtų pupelių yra 15 g  – beveik pusė per parą rekomenduojamo skaidulų kiekio.Pupelės turi žemą glikeminį indeksą, todėl padeda reguliuoti cukraus kiekį kraujyje, naudinga valgyti sergantiems diabetu. Kadangi turi daug skaidulų, pupeles naudinga valgyti esant vidurių užkietėjimui.

Pupelėmis rekomenduojama pakeisti daug riebalų ar daug cukraus turintį maistą, tuomet mažės rizika sirgti širdies ligomis bei cukriniu diabetu.

Pupelės naudingos ir reguliuojantiems svorį, nes yra nekaloringos, bet labai sočios.

Raudonosios pupelės turi ypač daug antioksidantų, pagal jų kiekį beveik prilygsta mėlynėms. Antioksidantai padeda apsisaugoti nuo lėtinių ligų: vėžio, širdies ligų, neutralizuoja žmogaus organizme susidarančias bei iš aplinkos patenkančias toksines medžiagas.
Vieną arba du kartus per savaitę pietums valgykite patiekalą su pupelėmis arba kitais ankštiniais. Toks patiekalas atstos mėsą, be to, greitai pasijusit sotūs!

 

Nauda širdžiai

Širdies ir kraujagyslių ligų prevencijai svarbu suvartoti pakankamai folio rūgšties ir vitamino B6. Kai trūksta folio rūgšties, padidėja homocisteino, pastarasis skatina aterosklerozę. Folio rūgštis ir vitaminas B6 mažina homocisteino kiekį kraujyje. Pakilęs homocisteino kiekis yra labai svarbus rizikos faktorius širdies infarktui. 20-40 procentų sergančiųjų širdies ligomis yra padidėjęs homocisteino kiekis.

Rekomenduojamas folio rūgšties kiekis – 400 mikrogramų per dieną. Dar efektyviau, kai kartu vartojamas pakankamas vitaminų B6 ir B12 kiekis.

Štai kodėl pupelės tokios naudingos širdžiai – jose labai daug folio rūgšties ir vitamino B6.

Daugiausiai folio rūgšties yra pupuolėse (jų yra įvairių rūšių, čia kalbama apie tam tikrą kininių pupuolių arba vignų rūšį – angl. black eye pea), sojos pupelėse, daržinėse pupelėse, geltonosiose pupelės, lenktasėklėse pupelėse, avinžirniuose.

 

Magnis pupelėse

Dar viena priežastis, dėl ko pupelės naudingos širdžiai yra tai, kad jos turtingos magniu. Magnio stoka gali sąlygoti širdies ritmo sutrikimus. Pakankamas magnio kiekis kraujyje mažina mirties nuo miokardo infarkto riziką. Yra duomenų, kad stokojant magnio, kraujyje mažėja gerojo cholesterolio.

 

Naudingi patarimai:

– Nebijokite pirkti konservuotų pupelių. Maistingumu jos nenusileidžia neapdorotoms pupelėms. O laiko sutaupysite tikrai nemažai.

– Konservuotose pupelėse yra daug druskos, tačiau ja “atsikratysite” minutę pupeles palaikę po tekančiu vandeniu., tačiau geriausia pirkti pupeles konservuotas vandenyje, be cukraus ir druskos.

– Pirkdami pupelių konservus, atkreipkite dėmesį, kad indelis nebūtų išsipūtęs. Jei jis toks, pupelės sugedusios.

 

Verta žinoti:

– Žalių pupų valgyti negalima, nes jose yra nuodingųjų medžiagų, galinčių sukelti apsinuodijimą. Termiškai apdorojant tos medžiagos suyra.

– Prieš verdant pupeles jas reikėtų mirkyti 2-10 val. Verdamos pupelės be druskos, o sūdoma tik baigiant virti. Kietame vandenyje pupelės verda ilgiau nei minkštame.

– Kad pupelės nesukeltų dujų kaupimosi, į jų patiekalus reikia įdėti dašio arba mėtos.

Parašykite komentarą